پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید
پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید

صادرات گوشت شترمرغ


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در سال های اخیر با شدت یافتن تحریم‌های خصمانه غربی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران الگویی جدید در اقتصاد ایران مطرح شد و چراغ راهی برای اقتصاد کشور در جهت دور شدن از بودجه نفتی نیز شد، "اقتصاد مقاومتی" واژه ای بود که اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید، در این دیدار مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی در جهت تکیه بر اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی داشتند و برای خارج شدن از وابستگی‌ها توصیه‌های فراوانی برای کارآفرینان و دستگاه‌های اقتصادی دولتی و غیر دولتی داشتند.

 

در همین راستا سازمان بسیج سازندگی در سراسر کشور ماموریتی مبنی بر حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان بسیجی دریافت کرد و توانست در کمتر از دو سال بیش از 23500 واحد تولیدی در سراسر کشور راه اندازی کند.

  

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در سال های اخیر با شدت یافتن تحریم‌های خصمانه غربی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران الگویی جدید در اقتصاد ایران مطرح شد و چراغ راهی برای اقتصاد کشور در جهت دور شدن از بودجه نفتی نیز شد، "اقتصاد مقاومتی" واژه ای بود که اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید، در این دیدار مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی در جهت تکیه بر اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی داشتند و برای خارج شدن از وابستگی‌ها توصیه‌های فراوانی برای کارآفرینان و دستگاه‌های اقتصادی دولتی و غیر دولتی داشتند.

 

در همین راستا سازمان بسیج سازندگی در سراسر کشور ماموریتی مبنی بر حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان بسیجی دریافت کرد و توانست در کمتر از دو سال بیش از 23500 واحد تولیدی در سراسر کشور راه اندازی کند.

 

استان قم نیز از جمله استان‌هایی است که در بحث اقتصاد مقاومتی پیشرو عمل کرده و با تلاش‌های سازمان بسیج سازندگی واحدهای تولیدی بسیاری در عرصه اقتصادی توسط بسیجیان افتتاح شده است که شامل پرورش مرغ بومی، پرورش شیلات و آبزیان، تولید قارچ خوراکی، پرورش زنبور عسل، صنایع تبدیلی کوچک، کودهای مختلف، پرورش شترمرغ، ایجاد واحدهای گلخانه ای، پرورش دام‌های سبک و سنگین، بسته بندی ذرت و همچنین کاشت پنبه و کشاورزی می‌شود.

 

مجید کرمیان از جمله کارآفرینان بسیجی موفق در منطقه جعفر آباد قم است که توانسته با تشکیل مجموعه موقت، ایده های بزرگتری را در ذهن خود طراحی ،برنامه ریزی و در آینده ای نزدیک عملی کند،وی با پرورش 300 راس شتر مرغ پا در میدان بزرگ حمایت از اقتصاد داخلی گذاشته وتا به الان با حمایت های بسیج سازندگی توانسته قدم های بزرگتری را بردارد.

 

قم فردا: خودتان را معرفی کنید ؟

 

مجید کرمیان مدیر عامل شرکت تعاونی شتر مرغ داران استان قم هستم.

 

قم فردا: از چه سالی پرورش شترمرغ در کشور آغاز شده است؟

 

قدمت صنعت شتر مرغ در کشور حدودا به 24 تا 25 سال قبل می رسد و از زمانی شناخته شدن  در اکثر نقاط کشور  تولید و پرورش شده ، با بررسی های انجام شده از طریق اساتید دانشگاه تهران  منطقه قم از لحاظ آب و هوایی و موقعیت زیستی این پرنده بسیار مناسب و عالی دیده شده که امیدوارم کارآفرینان به این موضوع توجه کنند.

 

از سال گذشته توانسته ایم  کار اجرایی را به طور موقت با  300 شتر مرغ و  16 مولد شروع کنیم و انشا الله پایه ی اصلی کار به مساحت 15 هکتار تعیین شده  که 4 هکتار آن  مختص پرورش شتر مرغ خواهد بود.

 

 

 

قم فردا: چرخه ی کامل پرورش شتر مرغ چگونه است؟

 

چرخه کامل پرورش این نوع مرغ  به ترتیب مولد،تخم،جوجه کشی،پروار و در آخر کشتار است که باید با قوانین و نظارت های دامپزشکی انجام شود و بالاخره عرضه گوشت در  بازار است،در حال حاضر فضا و امکانات ما اجازه کامل شدن چرخه را نمی دهد وامکانات ما تا پروار شدن شتر مرغ ها پیش بینی شده است البته در فضای جدید با نصب دستگاه های جوجه کشی و سایر موارد چرخه کاملتر خواهد شد  .

 

قم فردا: در واحد شما چند نفر مشغول به کار هستند؟

 

در حال حاضر 20 تا 30 نفر به صورت مستقیم پیش بینی شده است و اگر کار از حالت موقت به حالت اصلی در آید به صورت غیر مستقیم نیز بالای صد نفر مشغول به کار خواهند داشت.

 

قم فردا: پروسه ای که طی می شود تا تخم به یک جوجه ی کوچک تبدیل و بعد  پروار شود چند ماهه است؟

 

دوره ی تخم گذاری  شتر مرغ از اسفند ماه شروع می شود  و تا شهریور ادامه دارد، ماه های بعد نیز به دلیل اینکه شرایط اسپرم گذاری ضعیف می شود این پرنده ها برای استراحت از هم جدا می شوند و دوباره ماه اسفند به بعد حالت تخم گذاری شروع می شود.

 

قم فردا: میزان باروری و تخم گذاری یک پرنده چه تعداد است؟

 

وقتی پرنده ماده شروع به تخم گذاری کند میانگین از 30 تا 90 عدد تخم می گذارد و در برخی موارد نیز 100 عدد دیده شده ، بعد از مرحله تخم گذاری ماده بر روی این تخم ها می نشیند و در یک پروسه چند روزه جوجه به دنیا می آید.

 

 

 

قم فردا: در شرایط صنعتی این جوجه ها چگونه متولد می شوند؟

 

به صورت صنعتی باید در یک شرایط خاص و در دستگاه نگهداری شوند،  مدت زمان تولد  38 تا 39 روز طول می کشد و معمولا 4 روز نیز در دستگاه "هچر" قرار می گیرد تا بتواند خودش را کاملا از تخم جدا کند.

 

معمولا 42 روزه جوجه به دنیا می آید بعد از تولد نیز در یک ماه اول تلاش و پیگیر ی های بسیاری لازم است باید به این جوجه ها واکسن زده شود، بند ناف نیز باید صبح و بعداظهر ضد عفونی شود ، جوجه یک کیسه ی زرده دارد که حتما باید محیط کف 28 درجه باشد تا این کیسه زرده به مرور آب و جذب بدن  شود زیرا اگر بماند همین کیسه سم خواهد شد و موجب تلف شدن حیوان می شود.

 

قم فردا: تا پروار شدن این جوجه ها چقدر زمان لازم است؟

 

معمولا دوره پروار 8 ماه تعریف می شود واگر شرایط آب و غذا فراهم و مناسب باشد می تواند تا 7 ماه نیز کم شود البته در مکان هایی که شرایط مناسب نباشد دامدار باید تا 10 ماه نیز پرورش را ادامه  دهد تا به پروار و کشتار برسد.

 

قم فردا: میانگین متوسط گوشتی که هر شتر مرغ می دهد چند کیلو است؟

 

بستگی به شتر مرغ دارد  اگر  وزن  این پرنده در طول 8 ماه بین 85 تا 95 کیلو باشد به کشتار می رود البته بالا و پایین بسیار دارد. در شرایط عادی  یک شتر مرغ که 85 کیلو وزن دارد تا 30 کیلو ضایعات  و حدود 50 کیلو گوشت خالص دارد.

 

قم فردا: خاصیت گوشت شتر مرغ و میزان مصر ف آن در کشور چه مقدار است؟

 

میزان کلسترول گوشت این پرنده بسیار کم است و در حال حاضر در اروپا به دلیل بروز برخی بیماری ها از گوشت خوک و گوساله به مصرف گوشت شتر مرغ روی آورده اند، در کشور ما به دلیل اینکه تبلیغ مناسب انجام نگرفته متاسفانه مصرف پایین است  در شهرهای بزرگ مثل تهران،مشهد، اصفهان فعالیت هایی در حال انجام است که انشا الله اثر گذار خواهد بود .

 

 

 

قم فردا: عرضه این نوع گوشت در استان قم چگونه است؟

 

در استان قم چند واحد به صورت مستقیم در عرضه این نوع گوشت فعال هستند ، تلاش ما نیز در این راستا وجود دارد که باحضور در نمایشگاه های متعدد بتوانیم تبلیغاتی را انجام دهیم و مردم را با این نوع گوشت آشنا کنیم، خوشبختانه در استان قم الان بالای 37 تا 39 واحد پرورش شتر مرغ وجود دارد .

 

قم فردا: در خصوص فروش گوشت کشتار واحد خود مشکلی وجود ندارد؟

 

با وجود درخواست فراوانی که از استان  تهران داریم فروش گوشت ما با مشکل مواجه نمی شود  اما کسانی هستند که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند که با هماهنگی های انجام شده در پی رفع مشکلات این واحدها نیز هستیم، در حال حاضر فروشگاه شهروند تهران کیلویی 37 هزار تومان این گوشت را به فروش می رساند ، انواع متخلفی وجود دارد، به طور مثال گوشت گردن ،گوشت لخم ، گوشت با چربی ، با استخوان که هر کدام قیمت مربوط به خود را دارد.

 

قم فردا: در حال حاضر کشور روسیه تمایل زیادی برای همکاری‌های کشاورزی و دامداری با ایران دارد و قراردادهایی را هم در این بخش امضاء کرده‌اند، به نظر شما تقویت واحدهای پرورش شتر مرغ چه میزان می‌تواند در صادرات و تقویت ارز آوری مهم باشد؟

 

در حال حاضر گوشت های صادراتی کشور با هواپیما به دبی ارسال می شود و در طول 24 ساعت در فروشگاه های اروپایی به مردم عرضه می شود.

 

 گوشت شتر مرغ ایرانی در اروپا به دلیل آب و غذا و منطقه جغرافیایی خواهان بسیاری دارد و درصورت فراهم شدن امکانات توسط مسئولان اقتصادی و رده بالای کشور می توانیم صادارت خوبی به روسیه داشته باشیم.

 

 قم فردا: در پرورش شتر مرغ چه کشورهای پیشگام هستند؟

 

سوئد سرآمد تولید کنندگان شتر مرغ است و دستگاه های جوجه کشی نیز تولید می کند ، کشور های دیگری مانند  مصر، آرژانتین ،استرالیا، بلژیک در حال تولید و عرضه هستند و معمولا نژادهایی مانند گردن آبی ، گردن قرمز و گردن سیاه را پرورش می دهند.

 

قم فردا: قوانین و مقررات تعریف وتشکیل واحدهای پرورش دام چگونه است؟

 

در موضوع دامداری متاسفانه دستورالعمل ها و قوانین جامع و کاملی وجود ندارد که بتواند  دامدار را پشتیبانی کند  در سطح وزارت خانه توافقات و تعاملاتی انجام می شود ولی در سطوح پایین تر کمکی به دامدار انجام نمی پذیرد ، اگر این شرایط ایجاد شود و تعامل بین دامدار وجود داشته باشد استان قم می تواند در بحث صادرات پیشرو  شود .

 

 

 

قم فردا: پشتیبانی ها از شما چگونه انجام می شود؟

 

خوشبختانه پشتیبانی هایی نیز وجود دارد، که به صورت مادی و معنوی انجام می پذیرد، توجه به این موضوع لازم است که دامدار وقتی این پرنده را در چرخه کامل ایجاد می کند موضوع فروش  پیش می آید زیرا هر چه قدر از دوره پرورار این پرنده بگذرد برای دامدار ضرر محسوب خواهد شد و باید هرچه سریعتر  به کشتار تبدیل کند و تحویل بازار دهد مسئولین باید این شرایط را هرچه سریعتر فراهم کند .

 

در بازارهای  داخل کشور فرهنگ سازی لازم  است تا مردم به مصرف گوشت این دام رو بیاورند  و بازار خارج از کشور  هم نیاز به تعاملات وزارتی و دولتی دارد تا مجوزه های لازم دریافت شود و صادرات نیز رونق یابد.

 

قم فردا: با توجه به اینکه مدیر عامل تعاونی شتر مرغداران استان قم هستید، پیشنهاد شما برای افرادی که می خواهند وارد این حرفه شوند چیست؟

 

برای هر کسی که علاقه به دامداری دارد این حرفه  بسیار مناسب است  به شرطی که حوزه جهاد سازندگی بتواند ساز و کارها را فراهم کند و  گوشت شتر مرغ در سبد غذایی مردم جایگاه خود را پیدا کند و همچنین صادرات نیز روی روال باشد برای علاقه مندان مناسب خواهد بود.

 

هر فرد می تواند با سرمایه ا ی بین 30 تا 50 میلیون تومان و فضای لازم  با تعدادی شتر مرغ شروع کند، این را هم باید بدانیم که بی تجربگی در برخی موارد مانند نگهداری، مریضی های حیوان، بحث فروش و شرایط غذایی موجب شکست خواهد شد که این مسئله نیاز به پشتکار دارد.

 

قم فردا: حمایت‌های بسیج سازندگی در راستای اقتصاد مقاومتی و طرح‌های شما چگونه بوده است؟

 

بسیج سازندگی  در این موارد قدم های خوبی برداشته ، حمایت های بسیاری را با واگذاری وام های 25 تا 30 میلیون تومانی انجام داده که می تواند برای شخص شروع کننده مناسب باشد و شرایط اولیه را فراهم کند.

 

قم فردا: پیشنهاد شما برای تکمیل این حمایت ها و قوانین چیست؟

 

متاسفانه برخی از قوانین به جای اینکه کمک حال کارآفرین باشد، دست و پا گیر شده اند و همین موضوع قطعا به ضرر دامدار خواهد بود قوانین باید به روز تعیین شود زیرا قانون 10 سال پیش در شرایط امروز دیگر کارایی ندارد و باید قوانینی با انعطاف بالا تصویب شود.

 

بانک ها نیز باید حمایتی عمل کنند و طبق گفته ی رئیس جمهور از حالت بنگاه داری خارج شوند، البته حمایت ها از سوی بانک ها وجود دارد اما در سطح بسیار پایین است که این موضوع کاملا به ضرر دامدار خواهد بود.

 

شرکت های بیمه گر نیز همکاری های لازم را انجام نمی دهند در حال حاضر بیمه گذار رقمی را به شرکت بیمه گر می دهد  و یک بخشی را هم دولت کمک می کند اما اگر دامی تلف شود در حد یک دهم نیز این شرکت پاسخگو نیست و دامدار دچار مشکلات فراوانی می شود.

 

 

 

قم فردا: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی، واحدهایی تولیدی به مانند واحد شما، آیا می‌توانند خواسته‌های رهبری را عملی کنند؟

 

تشکیل این مجموعه  مبنایش فرمایشات مقام معظم رهبری است و استناد ما نیز به این سخن است که فرمودند در بحث اقتصاد نگاه به داخل داشته باشید و دنبال این نباشیم که  کشوری استکباری ما را کمک کند اگر نگاه به داخل داشته باشیم خیلی از مشکلات را حل خواهیم کرد.

 

این مجموعه کاملا بر پایه ی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است ، تلاش بسیج سازندگی مبنی بر پشتیبانی نیز اثر گذار بوده ، ولی ارتباط هایی که با برخی از دوستان در عرصه اقتصاد مقاومتی داریم نشان از این دارد که برخی از ارگان ها حمایت های لازم را انجام نمی دهند و  تنها به شعار ها بسنده می کنند.

 

ما بسیجی ها در عرصه های دفاع مقدس نشان دادیم که می توانیم و توانستیم دشمن را سرجای خود بنشانیم، امروز نیز در بحث اقتصاد می توانیم  اثر گذار عمل کنیم در همین استان قم برخی از کارآفرینان در حال پرورش ماهی و شیلات ، مرغ بومی، قارچ هستند البته این موضوع در تمامی استان های کشور جاری است و دستگاه های نظارتی و حمایتی باید قدم جلو بگذارند شرایط را بسنجند و کارآفرینان را در عرصه اقتصاد مقاومتی حمایت کنند.

 

قم فردا: سخن پایانی:

 

از کسانی که فرمایشات مقام معظم رهبری را جامه ی عمل می پوشانند تشکر می کنم، ما نیز با راه اندازی این واحد موقت و در آینده واحد 15 هکتاری امیدواریم بتوانیم در عرصه اقتصاد مقاومتی تاثیر گذار عمل کنیم و شعار ما می توانیم را همانند صحنه های دفاع مقدس جامه ی عمل بپوشانیم.

 

عباسعلی محمدی مطلع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد