پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید
پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید

پرورش جوجه شترمرغ



جهت پرورش جوجه شترمرغ بعد از تولد، جوجه ها را زیر منبع حرارتی لامپ هیتر یا مادر مصنوعی  قرار میدهیم  دمای مورد نیاز جوحه ها 30 تا 32 درجه سانتیگراد می باشد ،رعایت بهداشت در محل نگهداری جوجه ها از اهمیت خاصی برخوردار است 

 

ادامه مطلب ...

جوجه کشی در پرورش شترمرغ -قسمت دوم


در قسمت قبل مقاله جوجه کشی در پرورش شتر مرغ ضمن بیان انواع جوجه کشی به نحوه جمع آوری تخمها و طریق ضدعفونی کردن و عملیات ذخیره تخمها بمدت 1تا 10 روز اشاره کردیم و نکته حائز اهمیت این است که در هنگام نگهداری تخمها شناسایی اتاقک هوایی تخم به کمک کندلینگ و علامت گذاری آن ،جهت قرار دادن تخمها به گونه ای که اتاقک هوایی رو به با لا باشد بسیار مهم است .

 

ادامه مطلب ...

جوجه کشی در پرورش شترمرغ-قسمت اول


جوجه کشی در پرورش شتر مرغ به 2 صورت امکان پذیر است:1- جوجه کشی طبیعی 2- جوجه کشی مصنوعی .

جوجه کشی طبیعی بیشتر در آفریقا  وبه دو دلیل انجام می شود :

الف- این پرورش دهندگان معتقدند جوجه ها در روش مصنوعی چندان سالم نیستند،زیرا در جوجه کشی طبیعی فقط قوی ترین ها می ماننند.

ب- در روش طبیعی ،نشستن شترمرغ به روی تخمها ،سبب افزایش میزان تخم گذاری در طول دوره می شود.(البته موارد فوق در حد نظریه می باشد و امروزه با پیشرفت دستگاههای جوجه کشی ،شاهد بالاترین راندمان در این زمینه هستیم.)

در نیمکره شمالی  بیشتر از جوجه کشی مصنوعی استفاده می شود و بدلیل اهمیت وکاربرد زیاد این روش را توضیح می دهیم.

 

ادامه مطلب ...

اهمیت دامی و تولید مثل شترمرغ


اهمیت دامی و تولید مثل شترمرغ ،بدلیل قدرت متابولیسمی و تبدیل غذا به انرژی ،رشد سریع ،عمر مفید و طولانی و تولید مثل بالا نسبت به دیگر دامها ، شاخص و متمایز می باشد. اهمیت دامی و تولید مثل شترمرغ  بدلیل مقاومت بالا و سازگاری  مناسب محیطی که از 30 درجه سانتیگراد زیر صفر تا 50 درجه بالای صفر را تحمل می کند و از نظر نگهداری کم هزینه ترین جایگاه را به خود اختصاص داده است ،با حصارکشی روی زمینهای خاکی و ایجاد سایبان می توان پرورش شترمرغ را شروع کرد. غذای این پرنده یونجه ، علف ،تخم علف ها ، دانه های غلات،شکوفه ها و جوانه های سبز ، میوه و گیاهان دانه دار می باشد. این پرنده بر خلاف سایر دامها می تواند در دشت ها و فلات ها نیز زندگی  کند و بدلیل داشتن سیستم  گوارشی مناسب غذا به مدت 42 ساعت در سیستم گوارشی پرنده گردش کرده و تمام  مواد مغذی در بدنش جذب می شود.

 

ادامه مطلب ...

ارزش غذایی گوشت شترمرغ



ارزش غذایی گوشت شترمرغ با طعم و رنگی مشابه گوشت گوساله ،عبارتست از:پایین بودن درصد چربی و کلسترول و بالا بودن میزان پروتئین ،همچنین تردی دلچسبی که به دلیل کوتاه بودن فیبرهای ان می باشد. ارزش غذایی گوشت شترمرغ مابین گوشتهای سفید و قرمز می باشد ،مخصوصا بدلیل پایین  بودن میزان کلسترول و چربی بر گوشتهای قرمز برتری دارد.

چربی گوشت شترمرغ برخلاف گوشت گوسفند و گاو که چربی آنها داخل نسوج است ، جدا از لایه های عضلانی می باشد. در اکثر گوشتها کم بودن میزان چربی با تردی گوشت در تضاد است اما گوشت شتر مرغ استثناء است ،میزان اسید لینولنیک (اسید چرب ضروری غی اشباع) در شترمرغ بالاست.

 

ادامه مطلب ...

نگهداری از شترمرغ

 


جایگاه نگهداری و روش های پرورش شترمرغ به چند صورت انجام می گیرد:

1-نگهداری از شتر مرغ به روش روباز:در این روش به زمینی با وسعت حداقل 40 هکتار نیاز است و شترمرغها

بسیار نزدیک به شرایط زیستگاه اصلی خود  با حداقل دخالت بشر نگهداری می شوند

مزیت اصلی این روش کاهش  قابل توجه هزینه نگهداری از شترمرغ های بالغ است

همچنین اگر به پرنده اجازه تفریخ تخمهایش داده شود هزینه ای برای جوجه کشی صرف نمیشود

 

ادامه مطلب ...

مشخصات شترمرغ


شترمرغ از پرندگان بدون پرواز بوده و از نظر طبقه بندی جانوری متعلق به رده پرندگان و زیر رده  نو مرغان و راستهپارینه آ ره داران  یا سینه پهنان  محسوب می شود.در مشخصات شترمرغ آنچه جنبه بارز دارد عبارتست از داشتن گردن وپاهای دراز که می تواند با سرعتی حدود 65 کیلومتر بدود، از نظر جثه بزرگترین پرنده موجود در زمین است که دارای طولقد 5/2 متر و وزنی بین 140 تا 170 کیلوگرم می باشد. تخم این پرنده سودمند تا 20 سانتیمتر قد و 5/1 کیلوگرم وزن داشته کهظرف مدت نیم ساعت پخته می شود .

 

ادامه مطلب ...