پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید
پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید

جیره نویسی در پرورش شترمرغ


جیره ای که تمام مواد مغذی مورد نیاز پرنده را در بر داشته باشد ، غذای کامل نامیده می شود .

فرمولاسیون جیره‌های طیور یک اصل ثابت نیست ،  جیره نویسی در پرورش شترمرغ بر اساس هدفی که از پرورش شترمرغ دنبال می کنیم ،متغیر است و تفاوت قیمتهای مواد اولیه غذایی و بهبود در مدیریت تغذیه ، باعث تعویض فرمولاسیون جیره خواهد شد .

 

 

تغذیه اختیاری و تغذیه کنترل شده :

طیور می توانند مصرف غذای خود را بر حسب احتیاجاتشان کنترل کنند . در گذشته غذای کاملاً مش « آردی » در دسترس طیور قرار می گرفت . این نوع خوراک در تمام مدت در دسترس طیور قرار می گرفت . اما بعد ها معلوم شد این روش غیر اقتصادی می‌باشد . چون پرنده در این روش میل به پرخوری نموده و بسیار سنگین می شود . و تولید تخم مرغ و افزایش وزن آنان جنبه اقتصادی ندارد . در بعضی از سویه ها هنوز به‌روش اختیاری غذا در دسترس گله قرار می‌گیرد . دز واریته‌های سنگین وزن چه از سویه تخمگذار و یا گوشتی مصرف غذای گله مادر باید به‌روش کنترل شده انجام گیرد .

شکل غذا :

جیره‌های طیور به سه شکل مش ، ‌کرامبل و پلت می باشد .

فرم مش ( آردی )

در این شکل از غذا مواد اولیه غذایی جیره به شکل آسیاب شده هستند . اما طیور علاقه‌ای به جیره‌هایی که از ذرت بسیار ریز تشکیل شده باشد ندارند ، زیرا این‌گونه مواد چسبناک هستند . در فرم مش میزان مصرف غذای طیور افزایش می‌یابد . اگر غلات خیلی ریز شوند ، طیور در درجه اول مایل به مصرف غلاتی خواهند بود که اندازه شان درشت‌تر است و مواد ریز برای مصرف نهایی در دانخوری باقی می‌مانند .بنابر این در مصرف دان فرموله شده اشکال ایجاد خواهد شد .

اندازه ذرات و تأثیر آن :

اندازه ذرات جیره مش در مصرف آب آشامیدنی موثر است . هر چه ترکیب جیره مش درشت تر باشد میزان مصرف آب آشامیدنی کمتر می‌شود . این موضوع در میزان آب مدفوع تأثیری ندارد .

تأثیر حجم غذا در مصرف آب :

هر چه غذا دارای حجم بیشتر باشد . یعنی فیبر آن بالا باشد مصرف آب بیشتر خواهد شد . به همین دلیل آب مدفوع نیز افزایش می‌یابد . هرچه جیره‌های طیور دارای انرژی بالاتر و حجم کمتر داشته باشد ، مصرف و دفع آب نیز کمتر می‌باشد .

پلت :

جیره‌ای که به صورت مش بوده و طی مراحل خاص از دستگاههای پلت‌زنی عبور می‌کند و به شکل استوانه های کوچک در اندازه‌های مختلف تحت عنوان پلت نامیده می‌شود . با مصرف غذای پلت ، ماکیان قدرت انتخاب قسمتهای مشخص از جیره غذایی را از دست می دهند و باید غذا را بطور کامل مصرف نمایند . مزیت مصرف پلت برای پرندگان جوان که مصرف غذای آنان کم است می باشد . همچنین وقتی بخواهیم که دارو را از طریق خوراک در اختیار دام قرار دهیم ، مصرف پلت دارای اهمیت می‌شود .   

فواید و معایب پلت :

تولید پلت باعث بالا رفتن هزینه است ، در صورتیکه هزینه مصرف شده جهت تولید پلت قابل برگشت باشد باید فواید و معایب پلت بررسی گردد .

فواید پلت :

1- کاهش گرد و غبار از جیره .

2- حمل و نقل راحت ، پرت دان پلت کمتر است .

3- آلودگی کمتر در هنگام ذخیره نمودن خوراک .

4- آلودگی کمتر در هنگام ذخیره نمودن خوراک .

5-  برای پخش دان پلت کارگر کمتری مورد نیاز است .

6-  در خوراک پلت خوراکهایی که پرنده از مصرف آن خود داری می‌کنند ، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

7- ریخت و پاش دان از دانخوری کمتر می‌شود .

معایب پلت :

1- باعث افزایش هزینه خوراک می شود .

2- افزایش مصرف آب .

3- افزایش رطوبت مدفوع .

4- افزایش بروز کانی‌بالیسم .

کرامبل :

حدواسط غذای مش و پلت می باشد . هنگامی‌که پلت هادرشت آسیاب شوند ، محصولی بوجود می‌آید که به آن کرامبل گویند . ذرات کرامبل باید حد واسط در نظر گرفته شود ، بهترین کرامبل معمولاً دارای مقداری ذرات ریز می باشد. این موضوع باعث افزایش زاندمان مصرف دان می شود . که این موضوع باعث جلوگیری از عارضه کانی‌بالیسم می شود .

 او ماج :

در گذشته ، مرطوب کردن جیره های مش متداول بوده است . با این فرض که این عمل باعث افزایش مصرف غذا می شود . اما این امر برای مدت 1 الی 2 روز است . و طیور بزودی میزان مصرف غذا را تنظیم می کنند .مرطوب کردن جیره مش نتایج زیر را بدنبال نخواهد داشت  :

1- افزایش تولید تخم مرغ

2- افزایش وزن تخم مرغ

3- افزایش رشد

4- بهبود ضریب تبدیل غذا

منابع مورد استفاده :

1 – خوراکها و خوراک دادن و جیره نویسی – دکتر مسعود هاشمی – انتشارات فرهنگ جامع – چاپ دوم پاییز 1375

2- راهنمای کامل پرورش طیور – دکتر محسن فرخوی – واحد آموزش و پژوهش معاونت کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر –چاپ چهارم تابستان 1378

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد