پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید
پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید

درامد پرورش شترمرغ


با دست‌خالی هم می‌توان یک کار تولیدی را آغاز کرد. «سید هادی علوی» طلبه جوان بندرگزی ثابت کرده که می‌توان با همت و حتی بدون هیچ پس‌اندازی کاری را شروع کرد و در آن موفق هم بود. این طلبه ، حدود دو سال گذشته شانس خود را در پرورش شترمرغ امتحان می‌کند و با درآمد پرورش شترمرغ، کار فرهنگی می‌کند

  

 با دست‌خالی هم می‌توان یک کار تولیدی را آغاز کرد. «سید هادی علوی» طلبه جوان بندرگزی ثابت کرده که می‌توان با همت و حتی بدون هیچ پس‌اندازی کاری را شروع کرد و در آن موفق هم بود. این طلبه ، حدود دو سال گذشته شانس خود را در پرورش شترمرغ امتحان می‌کند و با درآمد پرورش شترمرغ، کار فرهنگی می‌کند. آقای علوی با دست‌خالی کار خود را شروع می‌کند و در مدت کمی می‌تواند در این کار موفقیت کسب کند. بااین‌همه سختی‌های کار که او خودش آنها را قانون‌های دست‌وپاگیر می‌نامد، او را دچار مشکلات زیادی کرده است؛ تا جایی که الآن فقط به‌خاطر فنس‌کشی دور زمینش، به ساختمان‌سازی غیرمجاز محکوم و ۵۳ میلیون جریمه شده است! این طلبه جوان کار پرورش شترمرغ را همچنان شغلی پرسود می‌داند؛ به‌شرط اینکه بتوان از قوانین سفت‌وسخت آزاد شد.

 

 درامد پرورش شترمرغ هنوز در ایران ناشناخته است

شما برای شروع به‌کار در این شغل اول باید یک زمین داشته باشید و مقداری هزینه اول که بتوانید با آن جوجه بخرید و پرورش دهید و در ادامه هم به یک دستگاه جوجه کشی احتیاج پیدا  می‌کنید. میزان هزینه اولیه به بودجه و امکانات شما بستگی دارد؛ اما برای خریدن یک زمین دوهزار متری حداقل به ده میلیون و برای تهیه ۴۰ عدد جوجه‌ شترمرغ تقریبا به هفت میلیون احتیاج دارید. مواد غذایی موردنیاز شترمرغ‌ها را ذرت، سویا و یونجه تشکیل می‌دهد و علاوه بر آن باید در هر تن غلات، ۶۰ کیلو هم ویتامینه اضافه کرد. ویتامینه‌ها کمک می‌کند که شترمرغ‌ها سریع‌تر رشد کنند و به سن پروار برسند. قبلاً که این مکمل‌ها به غذای شترمرغ‌ها اضافه نمی‌شد، سن رشد و پروار این حیوان در ایران ۱۴ ماه بود که الآن به هفت ماه رسیده است. شترمرغ در ایران حیوان ناشناخته‌ای است و پرورش آن در کشور هنوز تخصصی نیست و بیشتر افراد سنتی کار می‌کنند.

 

چگونه از شترمرغ مراقبت کنیم؟

 

برای هر ۴۰ الی ۵۰ شترمرغ، یک نفر برای رسیدگی به آن‌ها کافی است. شترمرغ از بهمن‌ماه شروع به تخم‌گذاری می‌کند و تا مهرماه و زمانی که هوا هنوز گرم است، این تخم‌گذاری ادامه دارد. تقریباً ۴۲ روز در دستگاه جوجه‌کشی طول می‌کشد که جوجه‌ها سرازتخم دربیاورند. باید در این قسمت مراقب رطوبت و دمای هوا باشید. دمای هوا را به‌وسیله دستگاه تنظیم می‌کنید؛ اما اگر رطوبت هوا زیاد است، می‌توانید از دستگاه‌های سرمایشی کمک بگیرید. هر شترمرغ روزانه تقریباً دو کیلوگرم غذا می‌خورد که این میزان در ماه‌های ابتدایی کمتر است. مثل اکثر حیوانات، شترمرغ هم باید در فضایی تمیز و ساکت پرورش پیدا کند و تا سه‌ماهگی باید مستمر و روزانه به آن‌ها رسیدگی کرد و تا پنج‌ماهگی هم باید در مکانی سیمانی رشد کند؛ چراکه ممکن است گل‌ولای بخورد و درنهایت به خاطر انباشت این گل‌ولای در روده‌شان بمیرد. غذای این حیوانات باید تازه و سالم باشد و غذای کپک‌زده در دسترس آن‌ها نباشد. کسانی که تازه کار هستند باید این نکته را بدانند که در سال اول فقط دخل‌وخرجشان برابر می‌شود.

شترمرغ دورریختنی ندارد

 

پرورش شترمرغ از هر نظر سوددهی دارد. هر شترمرغ ۸۰ الی ۹۰ کیلو گوشت و سه تا چهار کیلو روغن دارد و هر کیلو گوشت شترمرغ ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان است. البته روغن شترمرغ از گوشتش هم پرطرفدارتر است و پوست و تخم‌مرغ آن‌هم قابل‌استفاده است. اگر تخم‌ها به جوجه تبدیل شدند که می‌توان آن‌ها را پروار کرد؛ اما اگر این تخم‌ها خراب بودند و به هر دلیلی جوجه نشدند، نگران نباشید! می‌توان به روش خاصی این تخم‌ها را خالی کرد و از آن‌ها برای مصارف تزیینی استفاده کرد. البته به‌صورت جداگانه هم می‌توان تخم شترمرغ را برداشت کرد که به خاطر امگا۶ و امگا۳ زیاد آن بیشتر به‌عنوان مکمل به درد ورزشکاران می‌خورد. علاوه بر گوشت و روغن و تخم شترمرغ از پوست آن‌هم می‌توان درآمدزایی کرد

منبع :مجله مهر-نویسنده:زهرا شاهرضایی

 

"حمید ابراهیمی" جوان دره شهری ساکن روستای قلعه تسمه فارغ یکی از همین کارآفرینان است که فارغ از همه هیاهوهای استخدامی با کمترین امکانات و بدون دریافت تسهیلات برای اولین بار در این شهرستان به پرورش شتر مرغ روی آورده است.

وی در مورد ورود خود به بازار کار می گوید: چند سال قبل به دلیل علاقه نداشتن به کار دولتی شغل خود را در یکی از ادارات شهرستان رها کردم و همین موضوع باعث شد تا مدتی بیکاری و فشار اقتصادی را تحمل کنم.

ابراهیمی افزود: نبود کار مناسب و باعث شده به سمت کار کشاورزی که بعنوان کار ابا اجدادی مردم دره شهر است بروم ، اما اقتصاد تک قطبی، افزایش قیمتها، نبود بازار مناسب فروش و همچنین وجود دلالها نیز باعث شده بود درامد انچنانی از این راه نیز به دست نیاورم.

 

جوان سیستانی الگوی کاریم شد

ابراهیمی تصریح کرد: برای فرار از مشکلات اقتصادی تصمیم به مهاجرت به تهران گرفتم و دوسال در تهران به کار های فصلی مشغول بودم که باز هم گرهی از مشکلاتم برداشته نشد، تا اینکه بصورت اتفاقی در محل کارم به مطلبی در مورد پرورش شتر مرغ توسط یک جوان سیستانی و درامد خوب ان برخوردم و با توجه به شرایط خوب شهرستان محل سکونتم به بفکر اجرای این طرح افتادم.

وی افزود: در اولین اقدام با کمک یکی از دوستانم اطلاعات خوبی در مورد پرورش این پرنده مفید به دست اوردم و با پس انداز ی که داشتم اقدام به خرید 17 قطعه شتر مرغ  با قیمت هر جوجه چهار میلیون ریال کردم تا این طرح را برای اولین بار در سطع شهرستان اجرا کنم.

این جوان کار آفرین در ادامه یادآور شد: در ابتدای کار همه دوستان و آشنایانم معتقد بودند این کار فایده‌ای ندارد نیز من را این کار منصرف می‌کردند اما به دلیل علاقه‌ای که به کار تولیدی داشتم به خدا توکل کردم و کار را شروع کردم.

وی افزود: یکی از مشکلات پرورش این پرنده مفید و درامد زا ، فضای پرورشی ان بود که با مشورت و کمک خانواده 700 متر زمین از حیاط خانواده و محل نگهداری احشام به این موضوع اختصاص دادم که هم اکنون این پرندگان پرواری در حال رشد هستند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد:برای اجرای این طرح نیز تا کنون سه نفر اشتغالزایی مستقیم داشته ام که با بهره برداری از آن 15 نفر از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد.

وی افزود:  پرورش هر شتر مرغ تا نه ماهگی مبلغ 9 میلیون ریال هزینه دارد  و درامد پرورش شترمرغ ، بعد از پروار با فروش گوشت، چرم، تخم شتر مرغ، پر و پوکه آن میتوان تا سه برابر هزینه خود سود دهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نبود فضای کافی بای پرورش نیز از دیگر مشکلات این طرح است، افزود: شتر مرغ به دلیل مقاومت در برابر بیماریها تلفات و مرگ و میر آن نزدیک به صفر است اما برای پروار شدن و تولید گوشت بیشتر نیازمند فضای گسترده تر می باشد.

این تولید کننده تصریح کرد: اگر دولت تسهیلات کم سود در اختیار ما قرار دهد این مزرعه را تا 200 قطعه توسعه می دهیم که علاوه بر اشتغالزایی مناسب از مهاجرت روستائیان به شهر نیز جلوگیری می شود

ابراهیمی عقیده دارد این کار نیازمند فرهنگ سازی و تبلیغات رسانه ای از طریق فضای مجازی، مطبوعات و صدا و سیما است

این جوان دره شهری فقط به پرورش شتر مرغ بسنده نکرده بلکه با کمک یکی از دوستان 120 کلونی پرورش زنبور عسل نیز با اشتغالزایی چهار نفرراه اندازی کرده است.

آقا بالاسر نمی خواهم

ابراهیمی میگوید: کار برای من همچون تفریح می ماند، علاقه من به کار کردن باعث شده جدا از نبود اقا بالا سر که کارکردن برای من موجب نشاط و سرزندگی شود.

 

وی در توصیه به جوانان بیکار گفت: جوانان بدانند با حداقل امکانات و پول می‌توانند کسب و کار موفقی راه بیاندازند و سودآوری معقولی داشته باشند؛، پول و امکانات به تنهایی تولید و سودآوری را به دنبال نخواهد داشت این افراد هستند که باید از خودشان مایه بگذارند و نتیجه آن را ببینند.

این جوان تولید کننده در مورد عقیده دارد شهرستان دره شهر در بخش کشاورزی، دام و طیور و صنعت و معدن زمینه های فراوانی برای ایجاد اشتغال دارد به عنوان مثال اگر چند جوان با یکدیگر شرکت تعاونی تشکیل دهند می توانند با استفاده از تسهیلات بانکی شغل های خرد و زودبازده ایجاد کنند.

ابراهیمی خار نشان کرد: متاسفانه بسیاری از جوانان امروزی تنها به پشت میز نشینی و کار برای دستگاههای دولتی فکر می کنند و از آنجایی که دولت هم بر اساس ضوابط و مقررات می تواند در حد محدودی نیرو جذب کند در نتیجه تعداد زیادتری بیکار می مانند

ابوذر مرتضوی فرزند یدالله متولد 1362 ساکن ابرکوه روستای شمس‌آباد است. این جوان 32 ساله درباره نحوه شروع فعالیت خود می‌گوید: همواره شنیده بودم که بسیج سازندگی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی وام اشتغالزایی پرداخت می‌کند. برای همین، در اسفند ماه 92 درخواست وام 30 میلیونی را به همراه مدارک به ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه کردم.

وی ادامه می‌دهد: پس از آنکه وام را دریافت کردم اقدام به خرید شترمرغ مولد کردم. یکی از دلایلم برای گرایش به پرورش شترمرغ سازگاری با محیط بود؛ تنها موجودی که می‌توانست در منطقه کویری و خشک ابرکوه رشد یابد شترمرغ بود. وقتی پرنده ماده شروع به تخم‌گذاری کند میانگین از 30 تا 90 عدد تخم می‌گذارد و در برخی موارد نیز 100 عدد دیده شده، بعد از مرحله تخم‌گذاری ماده روی این تخم‌ها می‌نشیند و در یک پروسه چند روزه جوجه به دنیا می‌آید.

مرتضوی با تاکید بر اینکه شترمرغ با فقر غذایی بسیار سازگار است در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: شترمرغ مانند برخی از حیوانات نیست که زود از پا دربیاید و در برابر بیماری‌های دامی و طیور مقاوم نباشد. بارزترین خصوصیت شترمرغ این است که در برابر سارقان احشام بسیار مصون است و به آسانی قابل سرقت نیست. تمام این موارد کنار هم باعث علاقه به شترمرغ شد.

وی در توضیح گسترش سطح کاری خود می‌گوید که با توجه به سابقه دو ساله کاری خود در حال حاضر در سطح شهرستان و استان‌های همجوار مانند استان فارس فعالیت دارد و اضافه کرد: در حال حاضر در زمینه تولید جوجه شترمرغ با همکاری یکی از دوستانم فعالیت می‌کنیم، چرا که خرید پرنده مولد تخم‌گذار رونق دارد. با توجه به تعداد 9 پرنده مولد مشتمل بر 6 پرنده ماده تخم‌گذار تا این لحظه از سال تعداد 250 قطعه جوجه تولید شده است و اکنون در حال گسترش فعالیت‌ها هستیم.

این کارآفرین نمونه درباره سرمایه اولیه خود می‌گوید: با همکاری دوستم یک دستگاه خریدیم، اما کلا کارم را 2 سال پیش با سی میلیون تومان آغاز کردم. با این پول ابتدا برای خرید شترمرغ مولد و آذوقه مورد نیاز برای مدت یک سال اقدام کردم که کل مبلغ سی میلیون تومان را از طریق تسهیلات بسیج سازندگی دریافت کردم. در حال حاضر برای سرمایه اولیه جهت خرید تعداد 9 مولد پرنده و یک دستگاه ستر با ظرفیت 150 تخم و یک دستگاه هچر و آذوقه یک ساله مبلغ 60 میلیون تومان کافی است.

وی با ابراز «از درآمدم راضی هستم و کارم را به عنوان یک شغل مناسب می‌دانم» بیان می‌کند:  درامد پرورش شترمرغ  برای من سالیانه 70 میلیون تومان می باشد. و سرمایه‌ام هم چند برابر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد