پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید
پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید

جوجه کشی در پرورش شترمرغ -قسمت دوم


در قسمت قبل مقاله جوجه کشی در پرورش شتر مرغ ضمن بیان انواع جوجه کشی به نحوه جمع آوری تخمها و طریق ضدعفونی کردن و عملیات ذخیره تخمها بمدت 1تا 10 روز اشاره کردیم و نکته حائز اهمیت این است که در هنگام نگهداری تخمها شناسایی اتاقک هوایی تخم به کمک کندلینگ و علامت گذاری آن ،جهت قرار دادن تخمها به گونه ای که اتاقک هوایی رو به با لا باشد بسیار مهم است .

 

 

در حین نگهداری بایستی تخمها را روزی سه تا چهار بار و هر دفعه  در خلاف جهت قبلی چرخانده شوندو دمای  اتاق نگهداری بین 15 تا 17 درجه سانتیگراد( 55تا 60 درجه فارنهایت ) و رطوبت نسبی 40 تا 60 درصد حفظ شود ، در این محیط نبایستی از وزن تخمها کاسته شود.

 

شناسایی اصول کار دستگاه جوجه کشی:

ماشین یا دستگاه جوجه کشی ،محفظه ای است که  محیطی مناسب را برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه فراهم می کند. این شرایط یعنی :حرارت،رطوبت ،تهویه ،چرخاندن تخم ، اکسیژن دهی،  مطابق شرایط طبیعی می باشد.

نتیجه دستگاه جوجه کشی بصورت پارامتر صفر یا یک است یعنی اینکه یا جوجه کامل وسالم بدنیا می آید  یا اصلا جوجه ای تولید نمی شود.پس اگر دستگاه بطور 100درصد شرایط طبیعی را فراهم کند حتما جوجه متولد می شود ، حتی اگر یک جوجه سالم و کامل بدنیا آید بیانگر این است که دستگاه کارش را درست انجام داده است ،ولی اگر حتی یکی از شرایط طبیعی رعایت نشود بطور 100درصد حتی یک جوجه هم از دستگاه بیرون نمی آید ونتیجه می گیریم اگر راندمان تولید جوجه ها پایین باشد مشکل از کیفیت تخم ها است.

دستگاه ستر (اینکاباتور):

دستگاه ستر متشکل از قسمتهای :بدنه ، تهویه ،پنکه ، گرمکن های برقی ، آبقشان ، لامپ ،تابلوی کنترل و  وسایل مورد نیاز جهت چرخاندن تخم و اندازه گیری رطوبت  و دما است  که در موقع فعال بودن دستگاه بایستی تمامی قسمتها سالم باشند، دستگاه ستر را در اتاقی نگهداری می کنند که کف و دیوارها کاشی کاری و قابل شستشو و ضد عفونی باشد و  سیستم کاهش رطوبت وسرمایش معمولا به وسیله کولر گازی درخود اتاق ستر قابل کنترل است ولی سیستم گرمایش توسط خود دستگاه ستر تنظیم می شود.

یک لوله مخصوص تخلیه گاز دی اکسید کربن بر روی دستگاه نصب و به وسیله کانال به بیرون از اتاق هدایت شده تا گاز دی اکسید کربن تولید شده در داخل دستگاه را به بیرون منتقل کند

دمای داخل ستر 36 درجه با نوسان کمتر از  5/. درجه می باشد (نوسان 1تا 5/1 درجه منجر به مرگ 50 درصد جنین ها می شود.رطوبت دستگاه بین 26 تا 36 درصد می باشد و جریان هوا 50 لیتر در ساعت تنظیم می شود.

دستگاه هچر:

دستگاه هچر از همان قسمتهای ستر تشکیل شده است با این اختلاف که  در دستگاه هچر وسایل چرخش تخم بکار نرفته  و بجای آن از سبدهای مخصوص هچ جوجه ها استفاده شده است

دمای هچر حدود 7 درجه سانتیگراد کمتر از ستر است و از 4 روز مانده به هچ شدن رطوبت در هچر 3تا 5 درصد بیشتر از ستر است تا جوجه ها براحتی  بچرخند.

تجربه نشان داده که تخم هایی که 13 تا 17 درصد وزن خود را طی 38 روز داخل دستگاه ستر

دست بدهند ، می توان انتظار جوجه در آوری داشت، از دست ندادن اب کافی منجر به پیدایش جوجه هایی بزرگتر از حد طبیعی و بی حال می گردد که اغلب برای شکستن پوسته تخم با مشکل روبرو هستند،از دست دادن آب به مقدار زیاد نیز باعث تولید جوجه هایی کوچک وضعیف  می شود که ممکن است قدرت کافی برای بیرون آمدن از تخم را نداشته باشند.

تفریخ:

به شکسته شدن پوسته تخم و خروج جوجه از آن تفریخ می گویند، 24 تا 48 ساعت قبل از نوک زدن جوجه به دیواره تخم با پایین کشیده شدن  وجذب غشاء زرده ، اتاقک هوایی در طول دیواره ایجاد می شود.

هنگامی که جوجه نوک زدن به داخل پوسته را شروع می کند ممکن است صدای سوت مانندی از داخل تخم به گوش برسد ، که بسیاری از تولید کنندگان در این هنگام دست بکار شده و پوسته را سوراخ می کنند و در روند تفریخ مداخله می کنند،وقتی مقدار اکسیژن  موجود در اتاقک هوایی به اتمام برسد جوجه برای بدست آوردن هوا شروع به نوک زدن می کند و اگر سوراخی از قبل ایجاد شده باشد جوجه انگیزه لازم برای شکستن و خروج از تخم را نخواهد داشت و ممکن مدت بیشتری در تخم بماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد